Vraag

Zou je zonnepanelen plat op je balkon kunnen leggen?

• 17 november 2016
  • 18 reacties
  • 5238 keer bekeken

Badge +2
Die zijn er wel hoor. Maar zijn vrij duur.
Mn worden deze wel op boten geplaatst

18 reacties

Er bestaat in Amsterdam een fietspad gemaakt van zonnepanelen. Veel mensen hebben een balkon maar mogen geen zonnepanelen plaatsen (gevelvervuiling). Of de daken zijn niet sterk genoeg...
Zou je zonnepanelen kunnen ontwikkelen die gewoon op de grond van je balkon kan leggen? Waar je dus gewoon overheen kan lopen en een stoel op kan zetten?
hey, dank!
Reputatie 5
Badge +13
Ik denk dat het fietspad dat djventilator bedoeld die in Krommenie is.

Dit fietspad van 100 meter SolaRoad is in 2014 aangelegd. De opgewekte energie wordt gebruikt voor wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s en huishoudens.

Wereldprimeur in Krommenie: Een fietspad dat energie opwekt
Fietspad met zonnecellen in Krommenie levert meer stroom op dan verwacht

Er waren wel wat opstartproblemen: Fietspad van zonnepanelen Krommenie kapot door kou

Groetjes, Tanja

ja, Krommenie, die bedoel ik!
dit zou je toch makkelijk ook op een balkon moeten kunnen maken?
of een variant iig...

zo voorkom je gezeur met de gemeente of je VVE over gevelvervuiling, vergunningen, etc
Dat zou wel kunnen, maar het is helemaal niet handig.

Zonnepanelen werken op licht. Hoe meer licht, hoe beter ze werken. In het ideale geval staan ze dus schuin omhoog naar het zuiden gericht, zodat ze zoveel mogelijk licht opvangen. Plat op de grond vangen ze al een stuk minder licht op, en leveren ze dus minder stroom op. Achter een balkonhek, met stoelen en vuil erop leveren ze nog veel minder op. Bovendien worden ze duurder als ze bestand moeten zijn tegen erop lopen.

Zo'n fietspad met zonnepanelen is ook echt onzinnig. Veel beter kun je gewone zonnepanelen op palen naast het fietspad zetten: goedkopere panelen, schoner, betere invalshoek, makkelijker te onderhouden.

Zo lang er in Nederland nog genoeg ruimte bovenop daken is, kun je het beste de panelen daar neerzetten. Als je zelf geen geschikt dak hebt, kun je misschien meedoen met een project waarbij er gezamenlijk panelen worden geplaatst op bijvoorbeeld een fabriekshal of grote loods?
Wist je dat je via Qurrent ook mee kan doen met een zonnepark? Via onze website vindt je hier meer informatie over: https://www.qurrent.nl/start-jouw-zonnepark. Heeft hier iemand al ervaring mee?

Groetjes,
Lara
Wist je dat je via Qurrent ook mee kan doen met een zonnepark? Via onze website vindt je hier meer informatie over: https://www.qurrent.nl/start-jouw-zonnepark. Heeft hier iemand al ervaring mee?

Groetjes,
Lara

geen ervaring mee en mijn voorkeur gaat naar eigen zonnepanelen of iets delen met buren op het dak... of balkon 😉
Badge +5
JSiebring zei het al:

"Zo'n fietspad met zonnepanelen is ook echt onzinnig. Veel beter kun je gewone zonnepanelen op palen naast het fietspad zetten: goedkopere panelen, schoner, betere invalshoek, makkelijker te onderhouden. "

Een leuk project maar het rendament kon inderdaad veel hoger zijn.
Maar goed, een Wereldprimeur scoren op kosten van de belastingbetaler is ook wel leuk. 😳
ik weet niet of het fietspad wel of geen zin heeft. we hebben fietspaden nodig en wellicht betalen deze zichzelf snel genoeg terug en hebben we minder landsschapsvervuiling waar veel mensen over klagen.
dat weet ik echter niet, heb daar niet genoeg over gelezen.
Het idee van zonnepanelen op de vloer van een balkon spreekt me wel aan.

Voordelen
1. De zonnepanelen zijn je eigendom;
2. Je hebt volledige controle over je zonnepanelen;
3. Je vervuilt de horizon of de gevel van je woning niet.

Nadelen
1. Je hebt geen optimaal rendement;
2. Je hebt relatief hoge kosten.

Het nadeel van deelnemen in een zonnepark vind ik dat je er zo lang aan vast zit. Ik meen 10 jaar. En je hebt totaal geen controle over de wijze waarop de opbrengst wordt bepaald.

Groetjes,
Lara

Ik doe wel mee met een project van https://www.zonnepanelendelen.nl/
Reputatie 5
Badge +13
Voor de liefhebbers, nog een mooie solar road :)

World’s first ‘solar panel road’ opens in France

Groetjes, Tanja

Voor de liefhebbers, nog een mooie solar road :)

World’s first ‘solar panel road’ opens in France

Groetjes, Tanja

en dat dus op mijn balkonnetje!
Ik vraag me af of er een markt is voor zonnepanelen op de vloer van je balkon.

Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de panelen niet stuk gaan als je er op loopt.

Volgens mij zou je bestaande zonnepanelen al op het balkon kunnen leggen. Je moet dan wel een draadje naar een stopcontact leggen.

Als je de zonnepanelen goed vast legt en er niet op loopt dan zie ik niet waarom je het met de bestaande producten al niet zou kunnen uitproberen.

Iemand aanvullingen op mijn 'lekenpraat'?
ik heb een klein balkon en zou daar dan niet meer op kunnen zitten/lopen. Ik vraag me af of er een markt is voor zonnepanelen op de vloer van je balkon.

Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de panelen niet stuk gaan als je er op loopt.

Volgens mij zou je bestaande zonnepanelen al op het balkon kunnen leggen. Je moet dan wel een draadje naar een stopcontact leggen.

Als je de zonnepanelen goed vast legt en er niet op loopt dan zie ik niet waarom je het met de bestaande producten al niet zou kunnen uitproberen.

Reputatie 1
Badge +3
Ik vraag me af of er een markt is voor zonnepanelen op de vloer van je balkon.

de gewone nieuwere zonnepanelen die op je dak liggen kan je gewoon over lopen volgens mijn leverancier(ik heb het niet getest 😛 ).. ze moeten ook redelijk impact kunnen verdragen met bijvoorbeeld hagel.... weet niet hoe het zit met de oudere panelen..
Reputatie 4
Badge +6
Als je een balkon hebt zit er een hekwerk voor ,afgezien van die schaduw daardoor, dus veel minder productie ,liggen ze ook nog eens plat . DE hoek instraling van de zon geeft je maximale opbrengst die is voor plat in onze streken slecht , je ziet ook in de streek van bretagne heb je al een goede hoek met de zon. PV panelen zijn van speciaal glas gemaakt om zo veel mogelijk zonlicht door te laten de sterkte is bedoeld voor hagel inslag ,er op lopen geeft een drukbelasting die kunnen de doorbuiging die dat veroorzaakt echt niet aan of zoals hierboven met een speciale toplaag , een PV paneel is opgebouwd uit verschillende materialen de werkzame delen zijn ook nog eens onderling verbonden met dunne kopersporen als er een breekt is het afgelopen met dat paneel.
Een steentje tussen de zool van een schoen en PANG. zou het niet doen.
Je kan wel die panelen aan de buitenkant van je hekwerk monteren ,dan hebben ze een werking niet zo goed als een schuin dak maar het werkt. en het is meteen een windvang ,zit je lekker uit de wind op je balkon.

Er zijn zelfs dek ruiten op PV panelen met een speciale glas constructie , het lijkt op kleine prisma´s die wel een grotere hoek fout kunnen overbruggen .

Reageer