Blog

Zou jij zonnepanelen huren?

• 5 januari 2018
  • 5 reacties
  • 750 keer bekeken
Zou jij zonnepanelen huren?
Reputatie 5
Badge +13
Is een grote investering in zonnepanelen voor jou geen optie? Denk dan ook eens aan huren. Zonnepanelen namleijk worden steeds vaker te huur aangeboden. Dit lijkt een interessante optie, omdat je niet in een keer een grote smak geld hoeft neer te leggen om te kunnen genieten van zelf opgewekte groene stroom. Maar is dat ook zo? We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.

De voordelen
  • Zoals eerder genoemd heeft het huren van zonnepanelen als voordeel dat je niet in een keer een groot bedrag kwijt bent.
  • Je betaalt per maand huurkosten, maar deze worden verrekend met de minderkosten die je aan stroom hebt.
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over de werking van de zonnepanelen. Want onderhoud en reparaties zijn voor de verhuurder.
  • Het besparen van geld kan meteen beginnen, je hoeft niet te ‘wachten’ tot je jouw investering eruit hebt.
  • Ook het direct besparen van CO2 start vanaf het moment van huren.
  • De aanschaf, installatie, monitoring en verzekering worden in veel gevallen voor je geregeld.

De nadelen
  • Uiteindelijk ben je vaak duurder uit, doordat je vaak voor een vaste periode de zonnepanelen moet huren. Dit verschil kan wel oplopen tot €3000,-.
  • Soms betaal je installatiekosten of een deel vooraf aan de verhuurpartij van zonnepanelen. Dit moet je ook meenemen in het kostenplaatje.
  • Na een vaste periode van huren moet je soms de zonnepanelen afkopen.
  • Je bent geen eigenaar van de zonnepanelen, het maakt je woning dus niet meer waard bij een gekocht huis.
  • Recht op subsidies of het terugvragen van btw is lastiger of soms niet mogelijk.
Zou jij ervoor kiezen om zonnepanelen te huren? En weet jij nog andere voor- of nadelen?

5 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Ik denk dat @Isabella van Qurrent dit misschien weet?
Reputatie 5
Badge +13
Het is inderdaad handig om te kijken of je gemeente financiering/ subsidies aanbied. Dat maakt het nog interessanter om ze zelf te kopen. Volgens mij kan je dat per gemeente o.a. hier vinden: http://www.energiesubsidiewijzer.nl/

Krijg je belastingteruggave van je panelen, Harry?

*Goed om te horen dat ze als de brandweer gaan 😉
Reputatie 5
Badge +14
Veel gemeenten in Nederland verstrekken een duurzaamheidslening tegen een zeer laag rentetarief,
maar mogen zij zelf beslissen tegen welke voorwaarden deze lening aan woningeigenaren verstrekt mag worden
Zo is gemeente Lelystad o.a. de voorwaarden voor zo'n lening dat de betreffende woning in eigen bezit is en voor 1995 is gebouwd, woningen gebouwd na 1995 komen niet in aanmerking voor deze lening.
Reputatie 3
Badge +6
Hallo Tanja, ik zie geen enkele reden om zonnepanelen te huren, of je moet zelf geen geschikt dak hebben.
Ten eerste kosten mij de zonnepanelen helemaal niets !
Ik heb 17 panelen op mn dak laten leggen, ik heb daar 25 jaar garantie op bedongen, zowel de panelen als de omvormer, dus voorlopig even geen omkijken naar.
Ik heb de financiering geregeld bij onze gem.Barneveld die open staan voor financiering voor vergroening.
(Geld overigens ook voor isolatie en warmtepompen e.d.).
De kosten daarvan zijn gelijk aan wat ik betaalde aan stroom, dus mijn stroomrekening kon met +/- €50,- naar beneden, en dat is exact wat ik betaal voor de regeling van de gemeente, kosten nul dus.
Heb ze er vanaf 29-5-17 op liggen, en ze gaan als de brandweer!
Daarnaast een hele mooie belastingteruggave waar je ook nog het grootste gedeelte van een warmtepomp mee kunt financieren, dus de gasrekening ook behoorlijk naar beneden, en je houd zelfs geld over in plaats van hoge kosten.
Ik weet niet of iedere gemeente open staat voor deze regeling maar de rente hiervoor is zeer laag, en zit inbegrepen in het bedrag wat je betaald, net zoveel dus als eerder voor de stroom !
Dus zonnepanelen duur.... zeker niet !

Groet Harry
Reputatie 3
Badge +10
Volgens mij zijn en nog een paar zaken.

er kan niet gesaldeerd worden op je eigen nota, dus ontvang te een bedrag als vergoeding, wat lager ligt dan het salderen bedrag, verder het terug vragen van de btw zou de eigenaar moeten doen denk ik. als de huurder dus geen eigenaar is van de zonnepanelen hoe zit het dan met de belastingdienst,

ik heb zelf 13 panelen liggen en word door de belastingdienst als ondernemer gezien, maar omdat op dit moment bij opbrengst laag genoeg is heb ik vrijstelling voor de belastingafdracht ontvangen.

maar hoe zou dat zitten bij als je je bij voorbeeld aanmeld bij meerdere projecten etc. hoe loop het dan. is er iemand met belastingrecht die hiet het antwoord op weet.

@Tanja van Qurrent weet jij of misschien iemand bij qurrent weet hoe het zit ?

groet,
richard

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen